הפרעת קשב וריכוז (ADHD) משפיעה על למידת השפה האנגלית במגוון דרכים, כולל:
ריכוז קצר טווח:
תלמידים עם ADHD מתקשים לשמור על ריכוז לפרקי זמן ארוכים, מה שמקשה עליהם לעקוב אחרי הוראות המורה והשיעורים ולהשלים מטלות לימודיות.
הפרעת קשב:
הם נוטים להתפזר ולהתמקד בגירויים חיצוניים במקום במשימות לימודיות, ולעיתים מתקשים להתמקד במשימה אחת.
קושי בניהול ותכנון זמנים:
תלמידים עם ADHD נתקלים בקשיים בתכנון זמן ובארגון המטלות, מה שעלול להוביל להצטברות עבודה ולחץ.
קושי בהתארגנות:
הם מתקשים לשמור על סדר וארגון בחומרי הלמידה, מה שגורם לחוסר עקביות ובלבול, קיים גם קושי בתכנון ובארגון משימות ומטלות המוביל לדחיינות ואי השלמת פרויקטים.
חוסר ביטחון עצמי:
תחושות של כישלון בשל קשיים להשיג הישגים לפי הציפיות הרגילות.
חוסר סבלנות:
קושי להמתין לתורם או לעבוד בקצב הקבוצה, ממהרים לוותר על משימות קשות.
הצעות ופתרונות
להורים:
- יצירת סביבה לימודית נוחה ומסודרת:
וודאו שהילד לומד במקום שקט וללא הסחות דעת, עם כלים נגישים ומאורגנים.
השתמשו באביזרים כמו לוח מחיק או פוסטרים כדי לרשום את המטלות היומיות וההתקדמות.
- הצבת מטרות קצרות טווח וברורות:
חלקו את המטלות למטרות קטנות וברורות שיכולות להיות מושגות בזמן קצר.
העניקו תגמולים והכרה בהישגים הקטנים כדי לחזק את תחושת ההצלחה.
כמה דוגמאות ספציפיות לתגמולים וחיזוקים חיוביים שיכולים לעזור לילדים עם ADHD:
תגמולים פיזיים: מדבקות, צעצועים קטנים, או פרסים אחרים על סיום משימה או השגת מטרה.
זמן פנאי מועדף: הקצאת זמן לפעילות אהובה כמו משחק, ציור או צפייה בסרט כתגמול על עבודה טובה.
חיזוקים מילוליים: מחמאות והכרה במאמצים ובהישגים, כמו “אני גאה בך שסיימת את כל השיעורים היום”.
תגמולים חברתיים: הזמנת חבר לשחק, או משחק קבוצתי כתגמול על שיפור התנהגותי.
השימוש בתגמולים וחיזוקים חיוביים מסייע לילדים עם הפרעות קשב וריכוז להרגיש מוערכים ומצליחים. זו גישה יעילה שמחזקת את המוטיבציה ללמידה ומקדמת התנהגות חיובית. ילדים חווים תחושת הישג וערך אישי, מה שתורם לשיפור ביכולות הלמידה שלהם ובהתנהלותם היומיומית.
- השתמשו בטכנולוגיה תומכת:
אפליקציות וכלים דיגיטליים כמו Duolingo או Quizlet יכולים לעזור בלמידה אינטראקטיבית ומהנה.
- תמיכה חיובית: הדגשה על הצלחות ולא רק על כישלונות.
למורים:
הוראה רב-חושית ודינמית:
- השתמשו בשיטות הוראה שמערבות מספר חושים (שמיעה, ראייה, תנועה) כדי לשמור על ריכוז התלמידים. שימוש בתמונות, מצגות, כרטיסיות זיכרון, משחקים אינטראקטיביים.
- הוסיפו פעילות פיזית ושינויים תכופים בשיעור כדי לשמור על מעורבותם.
הפסקות תכופות ומשוב מידי:
- תנו הפסקות קצרות במהלך השיעור כדי שהילדים יוכלו לזוז ולהתרענן.
- העניקו משוב חיובי ומהיר על הישגים קטנים כדי לחזק את תחושת המוטיבציה וההצלחה.
ארגון ותכנון מראש:
- הכינו תוכניות שיעור ברורות ומאורגנות, והשתמשו בלוחות זמנים ומשימות כדי לעזור לתלמידים להישאר ממוקדים.
- תמיכה חיובית: הדגשה על הצלחות ולא רק על כישלונות.
לילדים ונוער:
ניהול זמן ומשימות באמצעות כלים דיגיטליים:
- לוחות שנה דיגיטליים: תוכנות כמו Google Calendar או Outlook שבהם ניתן לרשום מועדים ולקבל תזכורות לפני מפגשים או משימות.
תזכורות דיגיטליות: אפליקציות כמו Reminder או Todoist שמאפשרות לך להגדיר תזכורות על משימות שוטפות ולקבל הודעות עליהן. - רשימות הסכמים: שימור רשימה של מטלות שצריך לבצע במחברת או באפליקציה כדי לעקוב אחר התקדמותך ולשמור על סדר. (זו שיטה שבה אתה מתייחס למשימות כאל “הסכמים” עם עצמך. זה אומר שכל משימה שאתה רושם על הרשימה היא למעשה התחייבות שאתה מתחייב לבצע)
גישה זו מחזקת את המוטיבציה לסיים משימות בזמן, משום שכל משימה שאינה מושלמת נתפסת כהסכם שהופר. זה עוזר לשפר את האחריות העצמית ולקדם תחושה של מחויבות ומשמעת בביצוע משימות.
- פתקים דביקים: פתקים עם תזכורות במקומות שבהם אתה נוגע הרבה, כמו דלת המקרר או המחשב, כדי להזכיר לך משימות חשובות במהלך היום.
- כלים אלו יכולים לעזור לשפר את ניהול הזמן ולהפחית דחיינות, במיוחד לאנשים עם ADHD.
- מחקרים מצביעים על כך שלימוד והטמעת כלים לניהול זמן יכולים לשפר באופן משמעותי את היכולת של הילדים הללו להסתדר במערכת החינוך ובחיים היומיומיים. כלים כמו לוחות זמנים חזותיים, שימוש באפליקציות ניהול זמן, ושיטות תכנון קדימה מתואמות יכולים להוות עזר רב ערך.
- שיפור תזונה ושינה:
הקפידו על תזונה מאוזנת ושינה מספקת, שכן הם תורמים ליכולת הריכוז והלמידה.
שימוש בטכניקות זיכרון:
טכניקות זיכרון הן שיטות וכלים שנועדו לעזור לזכור מידע בצורה יעילה יותר. עבור תלמידים עם ADHD, השימוש בטכניקות אלו יכול להיות מועיל במיוחד, שכן הן מסייעות להתגבר על קשיי ריכוז וזיכרון. להלן מספר טכניקות זיכרון פרקטיות שיכולות לסייע:
חזרות מרובות (Repetition):
- מה זה? חזרה על מילים, משפטים או מידע מספר פעמים.
- כיצד זה עוזר? חזרות חוזרות על מידע מסייעות לקבע את המידע בזיכרון. למשל, חזרה על מילים חדשות באנגלית כמה פעמים ביום.
- דוגמה: כתיבת מילה חדשה באנגלית מספר פעמים במחברת, קריאה בקול רם וחזרה על כך כל יום במשך שבוע.
קודים ויזואליים (Visual Mnemonics):
- מה זה? שימוש בתמונות, סמלים או דיאגרמות כדי לזכור מילים או מושגים.
- כיצד זה עוזר? הקשר של מילה לתמונה מסייע בזיכרון המידע על ידי יצירת אסוציאציה חזותית.
- דוגמה: לצייר תמונה של חתול ליד המילה “cat” באנגלית כדי לעזור לזכור את משמעותה.
סיפורים ואסוציאציות (Storytelling and Associations):
- מה זה? יצירת סיפורים או משפטים קצרים המשתמשים במילים או במושגים שיש לזכור.
- כיצד זה עוזר? יצירת הקשרים אסוציאטיביים בין המידע הנלמד לבין מידע קיים בזיכרון.
- דוגמה: ליצור סיפור קצר שבו כל מילה חדשה באנגלית מופיעה כחלק מהעלילה, כמו סיפור על כלב שמחפש את החתול (dog, cat).
שיטת הלוקי, “שיטת המקומות” (Method of Loci):
- מה זה? דמיון של מקום מוכר שבו ממוקמים פריטים שונים שיש לזכור.
- כיצד זה עוזר? מיקום פריטים בזיכרון וירטואלי עוזר לשמור את המידע בצורה מסודרת ונגישה.
- דוגמה: לדמיין את הבית שלך ולמקם בכל חדר מילה חדשה באנגלית שצריך לזכור.
בחירת נושאים מעניינים ללמידה:
- בחרו נושאים שמעניינים אתכם בלמידת האנגלית. לדוגמה, אם אתם אוהבים מוזיקה, נסו לקרוא כתבות על זמרים או להאזין לשירים באנגלית ולתרגם אותם.
עזרי התארגנות אישיים:
- ערכת למידה קבועה: הכינו תיק שבו יש את כל חומרי הלמידה הנדרשים כדי שתמיד יהיה לך את מה שצריך.
- רשימות בדיקה: תלו רשימה במקום בולט כמו דלת החדר עם כל הדברים שצריך לקחת אתכם.